NTP SZKOLL 14 Pályázati Beszámoló

BEKÜLDTE  Dobai Attila 2015. július 30., csütörtök 14:03

tamogatok

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet  és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő  a Nemzeti Tehetség Program végrehajtásának 2013–2014. évi cselekvési programja alapján nyílt pályázatot hirdetett a felsőoktatásban működő szakkollégiumok támogatására.

A Szakkollégium élt a lehetőséggel és sikeres pályázatot nyújtott be mellyel 1 600 000 Ft értékű támogatást nyert. A Hagyomány és Együttműködés című pályázat (azonosító: NTP-SZKOLL-14-0057) keretein belül az alább olvasható programelemeket valósítottuk meg. Ez a lehetőség nagyban hozzájárult a Szakkollégium működéséhez, fejlődéséhez, és sok tapasztalattal lettünk gazdagabbak. Reméljük jövőre újra élhetünk ezzel és más hasonló támogatási lehetőségekkel.

A pályázathoz kapcsolódó események képeit a galériában éritek el!

GSZK Gépész Szakmai Konferencia 2015

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépész karának életében másodszor olyan Szakmai Konferenciát szerveztünk meg, amely ingyenesen elérhető és a gépészeti tudományok témakörét ölelte fel. Ezzel a Konferenciával Szakkollégiumunk a három fő érdekcsoportunk (halgatók, oktatók, ipar) közötti távolságot csökkentette azáltal, hogy a résztvevőknek egy újabb és minőségi fórumot teremtettünk. Ebben az évben az egyetem kitűnő diákjai mutathatták meg az általuk birtokolt többlettudást.

A GSZK Szakmai Konferencián az előadók a Gépész Szakkollégium alatt működő 13 szakosztályt képviselték és főként TDK dolgozatokat, szakdolgozatokat ismertettek az elhangzott 13 előadás során. Ezen előadások absztraktjaiból ISBN-számos kiadványt készítettünk (ISBN 978-963-313-183-1), mely által az előadók többletpontot kaphatnak MSc, illetve PhD felvételinél. Itt megtapasztalhatták a hallgatók milyen egy konferencia légköre, hiszen az magyarországi hasonló konferenciákkal szemben teljesen ingyenesen vehettek rajta részt.

 

GSZK Piknik 2015

Minden évben egyre nagyobb probléma volt, hogy olyan esemény rendezzünk, ahol a Szakkollégium összes tagja jelen lehet egy szakmai és közösség építő programon. Ezért most másodszor, a tavalyi hagyományokra építve megszerveztük a GSZK Piknik nevű eseményt, melyen több mint 100 tagunk vett részt valamilyen formában. Több lehetőség közül választhattak a részvevők: focibajnokság, főzőverseny, ügyességi játékok, egyéb játékok (társas, ping-pong). A rendezvényen a Szakkollégistákon, a hely mérete és kapacitásunk miatt nem Szakkollégista Gépészkari Hallgatók is részt vehettek. A rendezvényt közösségépítés tekintetéből sikeresnek mondhatjuk és egy nem titkolt népszerűsítő célunkat is sikerült elérnünk. A Szakkollégistákat egy kikapcsolódásnak szánt és kötetlenebb, de mégis szakmai rendezvényen közelebb hoztuk egymással. A rendezvény során sikerült tagozataink közötti távolságokat még jobban áthidalni (volt olyan tagunk, aki itt döntötte el, hogy ellátogat egy másik tagozatunk programjára), ezenkívül a Gépészkari Hallgatók körében jobban a köztudatba kerültünk.

 

Shell Eco-marathon projekt

Motorfejlesztés

Shell Eco-marathon versenyre való felkészülés során a meglévő Kipor KM-170F típusú egyhengeres, léghűtéses, oldalt vezérelt, kétszelepes Diesel erőforrás került továbbfejlesztésre. A fejlesztés során a hatásfokot, azaz a tüzelőanyag takarékosságot és tömegcsökkentést tartottuk szem előtt.

A motor megismeréséhez szükséges volt a gyári karakterisztikák felvétele, ehhez megépítésre került egy aszinkron fékpad, melyhez csapágyak lettek vásárolva a pályázati pénzből.

A mért geometriai és üzemi jellemzők ismeretében egydimenziós szimulációs szoftverrel vizsgáltuk a motor gyári értékeit.

Kompresszió-viszony mérése után, a hatásfok növelése érdekében a kompresszió-viszony csökkentése mellett döntöttünk, ehhez a dugattyún található szelepzsebek és a dugattyúkamra megnövelésére került sor.

Az indikált munkafolyamat veszteségi munkaterületének csökkentése a gázcsere folyamatok munkaigényének csökkentésével valósítható meg, ezért a szívó és kipufogó csatornafalak felületi érdességét a kisebb áramlási ellenállás érdekében csökkentettük, azaz a motorikus veszteségek csökkentek.

Optimális működés érdekében elengedhetetlen, hogy az égéstér falai ne vezessenek el túl nagy mennyiségű hőt az égéstérből, mert az a hőenergia mind veszteséggé válik. Ezért a hőveszteség csökkentése miatt a dugattyú felső felületét hőszigetelő kerámiaréteggel láttuk el, amelynek a hőátadási tényezője jóval kisebb, mint az alumínium ötvözetnek, amelyből a dugattyú készült.

A motor mechanikus veszteségeinek csökkentése érdekében új dugattyúgyűrűket vásároltunk, melyek a kisebb előfeszítésük révén hozzájárulnak a dugattyú súrlódásának csökkentéséhez.

A hajtáslánc oldhatóságának érdekében a motorra felkerült egy elektromágneses, száraz lemezes tengelykapcsoló, amelynek elektronikus vezérlése lehetővé teszi, hogy optimálisan kapcsolja a Diesel erőforrásunkat a hajtáslánchoz. A pályázati támogatásból ezt a tengelykapcsolót, továbbá a motor felfüggesztéséhez és a motorhoz kapcsolódó hajtáslánc kiépítéséhez szükséges alkatrészek gyártását finanszíroztuk.

Futómű fejlesztés

Az üzemanyag-takarékosságot szem előtt tartva, mely projektünk alapvető pillére, az autó egyes részegységeinek tervezésénél is az energiahatékonyságot helyeztük előtérbe. A futómű fejlesztés témakörében számos célt sikerült elérnünk. Az egyedi tervezés mellett jó hatékonyságú csapágyakat alkalmaztunk, illetve a gumiabroncs választásánál is a kis gördülési ellenállás volt szem előtt tartva. A futómű esetében a legköltséghatékonyabbnak azt találtuk, hogy már jól megtervezett bicikli alkatrészeket használunk. Ez a költségeket is jóval csökkentette, mivel kevesebb egyedi alkatrészt volt szükséges gyártani. A futóművek (csapágyak, abroncsok) és a hozzájuk tartozó berendezések, úgymint fékbetétek, hidraulika csövek és fékkarok stb., a pályázati forrásból lettek finanszírozva.

A futómű fejlesztését illetően egy mélyebb szakmai ismereteket igénylő diplomaterv is született (online elérhető), mely nagyban segítette a futómű hatékonyságát. Ezen megvalósult dolgokkal a futómű részegység fejlesztése az első évi kitűzött célokhoz a legmagasabb szinten illeszkedik.

Karosszéria fejlesztés

Az autó törzse úgynevezett monocoque, magyar nevén talán teherviselő héjszerkezetként tudnám megfeleltetni. Lényegében nincs külön alváz, a héjszerkezetre kerültek a felfüggesztések. Kétrétegű szén kompozit a burkolat, többrétegű szén kompozit merevítőkkel és teherviselő tűzfallal kialakítva. Emellett burkoló elemek készültek üveg kompozitból is. Ebben a Zivatarworks Bt. volt a segítségünkre. A szén kompozit burkolat alapanyagát a pályázati forrásból finanszíroztuk.

A karosszéria témakörében is született egy diplomamunka (online elérhető), amely a monocoque szilárdságtani tulajdonságait vizsgálta végeselemes analízis segítségével. Az anyagmodellek felállításához méréseket végeztünk.

Shell Eco-marathon 2015 részvétel

A Shell Eco-marathon európai futama Rotterdamban került megrendezésre. Utazásunkat legegyszerűbben és leggyorsabban két kilenc személyes kisbusszal tudtuk megoldani. Az autónk szállításához egy olyan teherautóra volt szükségünk, amelyben a 3 méter hosszú prototípus, valamint a szükséges pótalkatrészek és szerszámkészletek elfértek. A pályázaton belül egy személyszállítóra és egy teherautóra pályáztunk.

Az utazás mellett a versenyen való helytállás fontos része a megfelelő szerszámok megléte. Míg az építés során tanszéki erőforrásokat használhattunk, addig a versenyre saját felszerelést kellett vinnünk. Technikai versenyről lévén szó, szükség is volt a folyamatos szerelésre a verseny folyamán. A pályázatban elnyert támogatásnak köszönhetően csapatunk meg tudta vásárolni a szükséges szerszámokat és a tagok utazása mellett a versenyautó és a felszerelésünk szállítása is megoldottá vált.

Az idei kitűzött célt, miszerint a szabályoknak megfelelő versenyautót hozzunk létre, sikeresen teljesítettünk. Első versenyünk tökéletes volt arra, hogy megismerjük a közeget, amiben helyt kell állni, találkozzunk tapasztaltabb csapatokkal, így további tudásra tegyünk szert a jövőt tekintve. Összességében a 2015-ös rotterdami esemény nagyon hasznosnak bizonyult a csapat számára.

ECO Day szakmai bemutató

E esemény idén először került megrendezésre hagyományteremtő céllal, melynek célja a Gépész Szakkollégium Jármű Csoportjának csapatainak bemutatása, illetve a környezettudatosságot szem előtt tartva a Shell Eco-marathon versenyre készülő magyar csapatok bemutatása.

E szakosztály tömörít több járműtervező és –építő csapatot, melyek versenyei júniusra véget érnek. Így ez az időszak megfelelő arra, hogy mind a szponzoroknak, mind az érdeklődőknek megmutassák járműveiket.

A két napos esemény zavartalanul zajlott le. A legnépszerűbb közösségi oldalon és az egyetem területén meghirdetett Eco-day számos nézőt vonzott a DCS épület elé felállított sátrakhoz. Az eseményen bemutatkozott a BMEmotion, a GSZK Shark Team, a Légi Járművek Szakcsoport és a Műszakik Pneumobil Team. Mind a négy csapat röviden prezentálta fejlődését, majd a már elkészült remekművek bemutatásra és kipróbálásra kerültek.

A résztvevők a sátraknál felfrissíthették magukat hideg üdítővel és nassolnivalóval.

Összességében a résztvevők és a szponzorok is elégedetten, jó hangulatban távoztak az Eco-Day-ről.

Összegzés

A pályázat segítségével számos további sikert értünk el. A versenyen való részvétel óta több nagyobb cég is érdeklődött a projekt után támogatási céllal. Az egyetem is felfigyelt az eredményre. Ezek mellett a hallgatói versenyprojekt tudományos munkák (pl. diploma, szakdolgozat) alapjául szolgál.